Pečivo a štíhlá linie

Každý člověk držící dietu se potýká s různými předsudky. Ze všech stran se na nás hrnou další a další informace o výživě a my už ani nevíme co vlastně jíst. Jeden z nejznámějších mýtů je nutnost vypustit z našich jídelníčku pečivo. Proto tak často slýcháváme: „Pečivo ve stravě? To ale nikdy nezhubnu, každý přeci ví, že zhubnout znamená nejíst chleba!“

Nemáte ani ponětí, kolikrát jsem podobná prohlášení slyšela či četla. Na druhou stranu ale tyto obavy chápu a vím, odkud pocházejí. Webové stránky jsou plné zlatých tipů a ideálních prostředků, jak zhubnout.

Některé z nich jsou určitě cenné, ale drtivá většina rad jsou úplně mimo mísu.

Jedním z těchto mýtů je úplné odstranění pečiva ze stravy, já ale s čistým svědomím tvrdím, že to vůbec není nutné. Stačí ho jen omezit a vymezit mu své místo.

U každého hubnutí by měla být strava perfektně vyvážená a musí odpovídat konkrétní osobě. Dieta musí obsahovat všechny složky a patří zde i velmi důležité sacharidy, zejména ty, které obsahuje celozrnné pečivo.

Nezáleží na tom, odkud sacharidy získáme, (pokud jde ovšem o potraviny zdravé a plnohodnotné), ať už jde to pečivo, otruby, celozrnné těstoviny nebo hnědá rýže,… Pokud někdo nemá rád chleba, může jej nahradit jiným produktem, ale celkové množství sacharidů musí být ve stravě zachováno, a nesmí být nižší než 50 procent z denní dávky stravy. Sacharidy jsou totiž nezbytné nejen pro funkci našeho těla, ale i pro správné spalování tuků.

Pokud sacharidy tělu neposkytneme, může dojít k postupné devastaci těla, protože v těle vznikají ketolátky (kyselina acetoctová), které způsobují řadu závažných onemocnění, zápach z úst, zácpu, slabost,… Vede to k překyselení těla, které může následně způsobit např.: osteoporózu, nebo onemocnění ledvin.

Kromě toho studie ukazují, že ve finále není žádný rozdíl v množství ztracených kilogramů při nízko sacharidové stravě a dobře vyvážené stravě. Obrovský efekt, kdy na začátku diety s nízkým množstvím sacharidů ztrácíme mnoho kilogramů, je většinou jen ztráta vody. Ztrácíme je, zvláště při vysokém příjmu glykogenu (živočišný škrob), ale také při čištění těla od ketolátky.

Pokud se budeme držet základních principů vyrovnané stravy, nepotřebujeme, a ani se nemusíme vzdát chleba.

Prokázalo se to rovněž na základě výsledků výzkumu (klinické výživy, svazek 31, srpen 2012, 455 - 461) 122 dospělých žen trpících nadváhou anebo obezitou. Ty byly rozděleny do 2 skupin. První skupina dostávala snížené kalorické jídlo s i chlebem a druhá skupina bez chleba. Studie trvala 16 týdnů. Co se stalo?

1. hypokalorická dieta byla v obou skupinách stejně účinná, kromě snížené hmotnosti, se u těchto žen zlepšily i biochemické parametry,
ale!

2. ženy, které jedly chléb, daleko snadněji vydržely dodržovat dietní režim.

Podle mého názoru, tu ani nejde o jakékoli množství chleba při dietě, ale návyk, který máme změnit, a to není snadné. Mnoho věcí je třeba změnit, odstranit, omezit, tak proč si máme ještě způsobovat další stres a frustraci?

Již víme, že pouhé vyloučení chleba není řešením. Proto jezte chléb, dokonce, a možná především při dietě, ale zachovejte umírněnost.

 

Autor článku: Justyna Piechocka
www.diety.wp.pl